In de vorige blog (#2) zagen we wat het effect is als je als ondernemers je klant in de watten legt met het idee: hoe meer ik aanbiedt, hoe beter het is.
Overload. Kortsluiting. Je klant voelt zich incompetent, wordt sacherijnig en rent gillend de tent uit.
Hoe komt het nou dat we die kortsluiting krijgen? We hebben toch een superslim brein?
1. Je brein kan maar overzicht houden over maximaal 7 dingen tegelijk.
Dat is al veel. Ik zou zeggen dat je onderscheidingsvermogen vaak een stuk lager ligt, door stress, honger of omdat je druk bent en sowieso al een ‘vol hoofd’ hebt.
Dus 3 tot 5 keuzes is optimaal.
Dan kan je lekker kiezen.
Heb je overzicht.
Voel je je ontspannen.
Ja ik weet het, dat is niet zoveel he? Weer zo’n geval van ‘ons lijf is meer oermens dan we denken’.
2. Vaak weet je niet precies WAT je wilt.
Dus hoe kan je dan kiezen? Dan is het inderdaad fijn als je een beetje hulp krijgt, maar een menukaart of webshop met eindeloos veel opties gaat je dan dus niet helpen.
Je hebt dan veel meer aan advies van iemand die snapt wat jij nodig hebt.
3. Hoe meer keuze we krijgen, hoe meer ‘misloop-stress’ we juist ervaren (fear of missing out)
Hier schreef ik in een vorige blog al over.
Dit is de kern van keuzestress.
En dus het totale tegenovergestelde van wat de ondernemer wil bereiken.
Hij wil je in de watten leggen met zoveel mogelijk keuze. Maar jij voelt vooral enorme stress: “Al die dingen die ik dan NIET kies, die MIS ik dan! Oh nee!”
Herken jij dat ook in jouw bedrijf?
Hoeveel keuze bied jij je klant eigenlijk?
Op je aanbodspagina op je website. In je prijslijst. In je webshop.
Misschien niet eens expliciet, maar ook doordat je ‘alle opties openlaat’, omdat je denkt dat je jouw klant niet alles hoeft voor te kauwen.
Mooie week, Laura
———
Wil je regelmatig tips en inspiratie van me ontvangen? Zodat je makkelijker een groter publiek kan bereiken? Schrijf je dan in voor mijn Makkelijke Mail. Je ontvangt dan ook gratis mijn ebook Makkelijk Meer Klanten.
Dat Kan Makkelijk is een adviesbureau voor succesvolle creatieve ondernemers, die het hun klanten zo makkelijk mogelijk willen maken om een mooi leven te leiden. Zonder keuzestress. Laura leert je hoe je op een integere manier makkelijk verkoopt. Hoe je jouw klant op een simpele manier kan begeleiden naar hun beste keuze.