De Makkelijkste Weg Methode. Hoe werkt die nou precies? Mijn methode bestaat uit drie onderdelen: Wens, Waarde, Weg. Als je deze drie stappen neemt, kun je optimaal inspelen op de behoefte van je klant. Op een simpele en integere manier. En daarmee een knallende omzet halen. In aflevering #1: ‘De Gouden Wens’.
Jij en je planten
Voorbeeld: Je verkoopt planten. Kleine en grote. Makke en wilde. Je bent er supertrots op, je vader Klaas was al kweker en nu ben jij het ook. Hij had een tuincentrum, jij hebt nu een webwinkel.
Hoewel planten nu helemaal hip zijn, gaan de zaken alleen niet echt goed. Maarja, wat wil je ook, de webshops zijn booming. En hoeveel marge zit er nou op zo’n plant? Daar moet je er veel van verkopen wil je écht van je weekend kunnen genieten.
Je probeert eens een actie, je verkoop gaat iets omhoog, maar niet veel.
Je voegt nóg meer aanbod toe op je site. Maar…geen resultaat. Het blijft hard werken. Je bent eigenlijk best gefrustreerd, want je weet dat je veel meer mensen blij kan maken.

Wat wil je klant nu echt?
Hier zit een belangrijke denkfout van veel ondernemers. Jij denkt dat je klant jouw product wil. Een plant, een vakkenkast, zijn zolder opgeruimd.
Ben je een tuincentrum, dan denk je dat je klant een plant wil.
Ben je een meubelmaker, dan wil je klant vast een bureau of vakkenkast.
En ben je een opruimcoach, dan focus je vooral op het uit de weg ruimen van al die rommel.
Maar eigenlijk wil je klant iets anders.
Verkoop jij die plant? Als je dit gaat uitzoeken kom je er waarschijnlijk achter dat je klant eigenlijk dit wil:

Of dit:

Of misschien wel dit:

Een oase van rust en ruimte
Met andere woorden: jouw klant wil helemaal geen plant.
Hij wil thuiskomen van zijn drukke dag, vol prikkels en gedoe, en dan he-le-maal kunnen ontspannen.
Hij wil een oase van rust en ruimte in zijn kamer.
Die plant van jou brengt dat teweeg. Die doet hem denken aan zijn vakanties, even niets hoeven. De helende kracht van de natuur.
Jouw plant is een symbool dus van iets groters, een ervaring die jouw klant wil. Hetzelfde geldt voor die vakkenkast of die opgeruimde zolder. Dat zijn geen doelen op zich, maar manieren om iets anders te bereiken. Vaak gaat het over rust, ruimte en ontspanning. Kunnen thuiskomen en dan niets hoeven.
En… jouw klant wil er zo min mogelijk voor hoeven te doen. Hij wil snel en makkelijk van zijn oase kunnen genieten. Hij is druk en overprikkeld, weet je nog?

De Gouden Wens van je klant
Dit is de Wens van je klant. Zijn Gouden Wens. De behoefte achter zijn koop. Stap 1 van de Makkelijkste Weg Methode.
Je kunt deze Gouden Wens heel precies onderzoeken. Vaak zijn er verschillende wensen en kun je smaakprofielen maken voor verschillende klanten.
En als je die wens weet heb je letterlijk goud in handen. Je kan dan namelijk jouw aanbod veel beter laten aansluiten op de behoefte van je klant. En op een integere manier.
Zo kan je nu al bedenken: een oase van rust en ruimte, hoe ziet die eruit? Dat is niet één plant, maar dat zijn er meerdere.
En als je het je klant zo makkelijk mogelijk wil maken, hoe biedt je dat dan aan? Hoe zorg je ervoor dat hij in korte tijd alles bij je kan kopen, wat tegemoet komt aan zijn Gouden Wens? Een oase in vijf minuten.
Deze oplossingen ga je allemaal bedenken in stap #2 van de Makkelijkste Weg Methode: ‘De Waarde’. Binnenkort te lezen.
Bron: Dit artikel is geinspireerd op de websites www.Plantsome.nl en www.Sprinklr.nl
———
Wil je ook weten hoe jij je klant feilloos kan leren aanvoelen? Doe dan een Gouden Wens Sessie of een uitgebreider Perfect Match Traject met mij. Hierbij onderzoeken we de geheime behoefte van jouw klant, zodat jij jouw aanbod daar precies op kan afstemmen.
Bron: Dit artikel is geinspireerd op de websites www.Plantsome.nl en www.Sprinklr.nl
Dat Kan Makkelijk is een adviesbureau voor succesvolle ondernemers in huis, tuin en keuken, die het hun klanten zo makkelijk mogelijk willen maken om een mooi leven te leiden. Zonder keuzestress. Laura leert je hoe je op een integere manier makkelijk verkoopt. Hoe je jouw klant op een simpele manier kan begeleiden naar hun beste keuze..