Geld en creativiteit lijken soms te clashen. Toch hoeft dat niet. Deze serie blogs gaat over wat geld voor leerzame inzichten kan geven over je succes als creatief ondernemer. Het genot van geld.
Hoe kan jij van geld gaan houden?
In de vorige aflevering liet ik je zien hoe geld je meer creatieve vrijheid kan geven.
In dit blog een volgende stap: hoe je op een positieve manier naar geld kan kijken. Of zelfs een beetje van geld kan gaan houden.
Ik snap namelijk wel dat je na het lezen van het vorige blog niet ineens vol vertrouwen en trots als Jerry Maguire door je kantoor of atelier blèrt: Show me the moneeeeeey!
Net als met alle nieuwe liefdes mogen jullie een beetje aan elkaar wennen.
Daarom hierbij de eerste van drie manieren om op een blije en helpende manier naar geld te kijken, juist als je een stylist, opruimcoach of ontwerper bent.
Betalen mensen voor jou?
Als jij prachtige ontwerpen maakt, maar niemand koopt ze, kan dat twee dingen betekenen:
Of je bent onzichtbaar en niemand kent je.
Of je levert geen waarde voor je klant.
Als je een autonoom kunstenaar bent die leeft van een erfenis of van een uitkering, zal het je een worst zijn wat je publiek van je schilderijen vindt. Als jij maar werk maakt dat jijzelf mooi vindt. Dat een expressie is ván jou vóór jou.
Maar in alle andere gevallen dat je een ondernemer bent, is die connectie met je publiek van essentieel belang.
Jij bent de oplossing voor hun probleem, weet je nog?
Als ze betalen voor je diensten, dan weet je dat je op het goede knopje drukt. Dat je hen waarde geeft. Goed bezig.
Is dat niet het geval, als je diensten biedt aan je klanten, maar het levert niets op, dan loopt er iets spaak.
Hoeveel geld je verdient is dus een graadmeter van hoe goed je je publiek aanvoelt. Hoe makkelijk je een connectie met ze maakt.

Loop je daar in vast?
Je zou dan eens kunnen kijken naar jouw aansluiting met je publiek. Zitten zij wel op jouw dienst te wachten?
Of…misschien is je product zelf wel perfect, maar sluit je in je marketing niet goed aan bij je klant.
Ontwerp je bijvoorbeeld nieuwe inrichtingen voor mensen, dan is de kans groot dat niet veel jonge gezinnen jou zullen benaderen.
Deze groep denkt vaak dat jouw product ‘luxe’ is. Dat je alleen geschikt ben voor mensen met grote portemonnees die in het Gooi wonen. Niet voor hen.
Terwijl jij juist voor deze gezinnen een heel fijn knus en opgeruimd huis kunt creëren, waar ze echt tot rust kunnen komen. Juist deze mensen brengen veel tijd thuis door.
Voor hen is het JUIST belangrijk dat ze een fijne plek hebben die makkelijk op orde te brengen is.
Je product is dan dus in wezen goed en heeft ook een goede doelgroep, maar je verpakt het nog niet ‘aantrekkelijk’, zodat het nog niet aansluit bij je doelgroep.
Zou je dat wel doen, dan zou je makkelijk veel klanten verzamelen. En dus ook makkelijk veel geld verdienen.

Kortom: als je niet voldoende omzet verdient, weet je dat je niet goed aansluit bij je publiek. Dat je onzichtbaar bent of niet voldoende waarde geeft.
Wil je daar hulp bij? Even een ander paar ogen dat met jou kijkt hoe je die link met je publiek versterkt? Je aanbod toegankelijker én zichtbaarder maakt? Komt dat even goed uit, dat is wat ik het liefste doe.
Je kunt nu een gratis sessie met me afspreken.
Mooie dag,
Laura
_______
Dit is aflevering #2 uit de serie ‘Geldgenot voor creatieven’.
Vaak zie ik dat bij creatieve dienstverlenende ondernemers geld op de tweede plek staat. Veel lopen echter op hun tandvlees en redden het niet.
Superzonde.Ik geloof dat als je als creatief wat meer van geld gaat houden, je bedrijf veel meer impact kan halen én jij er creatiever van wordt.
Lees ook aflevering #1: ben je ondernemer of kunstenaar? – hoe een geld-mindset je creativiteit laat stromen en je daarmee beter laat worden in je vak.
———
Wil je regelmatig tips en inspiratie van me ontvangen? Zodat je makkelijker een groter publiek kan bereiken en meer tevreden klanten? Schrijf je dan in voor mijn Makkelijke Mail. Je ontvangt dan ook gratis mijn ebook Makkelijk Meer Klanten.

Dat Kan Makkelijk is een adviesbureau voor succesvolle creatieve ondernemers, die het hun klanten zo makkelijk mogelijk willen maken om een mooi leven te leiden. Zonder keuzestress. Laura leert je hoe je op een integere manier makkelijk verkoopt. Hoe je jouw klant op een simpele manier kan begeleiden naar hun beste keuze.