Nudgetips

Tijgers in de kamer

Over hoe ik mijn tijgers in de kamer heb leren temmen en onderweg wijzer werd. Daardoor kan ik nu de stem van jouw klant zijn. 

Dit ben ik, Laura. 

Een gelukkige en creatieve ondernemer met een voorliefde voor stroomdiagrammen, liefdesverhalen en slimme uitvindingen.

Dat was niet altijd zo.

Ik ben opgegroeid op een eiland, waar het motto was: ‘Werk hard, anders kan het nooit wat goeds opleveren’. Kwaliteit leveren moet een beetje pijn doen. 

Dus dat harde werken heb ik vol overgave gedaan. Want ik zat namelijk ook vol enthousiasme, creativiteit en idealisme.

Tijgers in de kamer

Dat bleek een fatale combinatie.
Je kent vast wel het gezegde ‘beren op de weg zien?’

Nou, bij mij werden het tijgers.
In de kamer.
Echt. Levensgroot

Ik kreeg een dikke burn-out. Alles voelde als een kwestie van leven of dood: ik stond continu in de survivalstand. Totaal overprikkeld en opgefokt, en dan weer slap als een vaatdoek. Een hoofd dat maar doordraaide. En geen bandbreedte om redelijk na te denken.

Simpele dingen werden opeens heel ingewikkeld.
Boodschappen doen. Mijn huis opruimen. Koken.


6 Levenslessen

Tijdens mijn herstel ontdekte ik echter een aantal mooie inzichten die ervoor zorgen dat ik jou goed kan helpen.

LES #1: Ik heb een BS-radar voor 'teveel'​

Overal is veel aanbod en als consument moet je zelf het werk doen om tot een goede keuze te komen. Iedereen heeft daar last van, maar ik kan het dan letterlijk niet meer verwerken.

Die handicap blijkt dus een kracht. Hij geeft jou als ondernemer een goede ‘simpelheidscheck’.

Is het voor mij niet binnen een oogopslag duidelijk? Dan gaat je klant het ook niet snappen. Terwijl jij er vaak een blinde vlek voor hebt.

LES #2: Er is altijd iemand die het beter kan en leuker vindt

Moet je alles alleen kunnen en zelf doen? Mij lukte dat niet meer, en daardoor heb ik geleerd hulp te vragen. Resultaat: mensen doen dingen voor me die ze leuk vinden, en nog veel beter en sneller ook.

Dat kan jij ook: verzamel de mensen om je heen die je aanvullen, zodat jij je helemaal kan richten op jouw talenten. En bied je klanten dat ook: iemand die ‘gedoe’ voor hen uit handen neemt.

LES #3: Keep it simple

Doordat ik weinig energie had, moest ik mezelf wel afvragen: hoe kan ik het me zo makkelijk mogelijk maken? Mijn relatie stopte, ik ging verhuizen, daar moest geklust worden, ik ging weer re-integreren op mijn werk.

En zo heeft iedereen zijn bordje vol en veel ballen in de lucht. 

Wat ik doe om dingen simpel te maken is: ik maak er zo snel mogelijk een systeem van, zodat ik meer bandbreedte over heb in mijn hoofd. Een goed recyclingsysteem, alle spullen hun eigen vaste plek, boodschappen laat ik bezorgen.

Dat doe ik ook in mijn bedrijf: ik ontwikkel samen met ondernemers methodes die het keuzeproces bij de aankoop voor hun klant makkelijker maakt. 

Een systeem is een automatisme. Dat gaat vanzelf.

Maak het leven zo makkelijk mogelijk, dan heb je energie over voor de bergen die je wilt verzetten.

LES #4: Hard werken is geen must, maar een gewoonte ​

Jij werkt ook hard he? Om je bedrijf draaiend te houden.

Vaak lijkt dat niet anders te kunnen. Je voelt je superverantwoordelijk om je gezin te onderhouden. Of je hypotheek te kunnen betalen. Want als je dat niet doet, stort alles als een kaartenhuis in elkaar.

Toch?

Ik kon niet meer hard werken. En nog steeds kan ik niet meer weken van 60 uur maken. Toch red ik het financieel. Ben ik gelukkiger dan ooit. Ik maak nu slimmere keuzes hoe ik mijn tijd besteed, doe niet meer ‘overal aan mee’.

Druk zijn en hard werken is ook een gewoonte. Durf jij die los te laten?

LES #5: Zorg dat het klopt

Ken je dat gevoel dat alles klopt?

Dat er een diepe rust over je neer daalt.
Als je in je droomhuis stapt, je een mooie plek in de natuur ontdekt, of in de ogen van je kind kijkt.
De tijd stopt.
Alles goed is.

Opeens kun je helder denken.

Dat gevoel, dat is je innerlijke kompas.

Ik heb erop leren varen, en ik geloof dat als we dat allemaal doen, we dan veel zuiverder kunnen kiezen voor een leven waar we energie van krijgen en gelukkig van worden. 

In mijn bedrijf help ik jou daar bij: je klant het gevoel geven dat het klopt. zonder gedoe. Raak. 

LES #6: Omring je met je ‘lievelings’ 

Hoe zou je leven eruit zien als je alleen maar je lievelingsspullen om je heen had? En de rest allemaal weg was.

Toen ik in het dieptepunt van mijn burn-out, mijn dozen inpakte en ons samenwoonhuis verliet, nam ik alleen de spullen mee waar ik blij van werd. Marie Kondo-stijl. Noodgedwongen, meer ballast meetorsen kon ik niet, maar wat ben ik daar nu blij mee.

Dat principe van ‘zuiver kiezen’* is krachtiger dan je je kan voorstellen.

Het geeft rust en ruimte in je hoofd. Dat kan jij je klant ook geven.

De stem van jouw klant

Deze inzichten zijn nu de leidraad in mijn bedrijf en mijn leven: ik bedenk graag creatieve en slimme oplossingen om het leven van mensen eenvoudiger te maken. Zodat je kan ontspannen als je thuis komt. Je in het weekend echt vrij hebt en niet meer je lijstje to do’s hoeft af te werken tussen de verjaardag van je neefje in, en de voetbalwedstrijd van je dochter. 

Dat doe ik voor ondernemers, zodat ze hun klanten goed kunnen aanvoelen en helpen. Ik ben de stem van jouw klant. 

Moeiteloze omzet

Enneh, jij ondernemer, geldt dat ook niet voor jou? Werk jij niet stiekem elke avond ook net even te lang door? En ben jij zondag al je werk voor de week erna aan het voorbereiden?

Zou jij zelf ook niet wat meer vanuit rust en vertrouwen willen ondernemen? Voelen ‘I’ve got my back’, ik mag nu ontspannen. 

Mijn methode zorgt er voor dat jij moeitelozer omzet kunt halen. Je avond weer je avond wordt. 

Wat mijn professionele ervaring is?

Ik ben opgeleid als psycholoog en met mijn dertien jaar in de gezondheidsvoorlichting weet ik hoe mensen van nature denken en besluiten maken. Hoe je hen kan helpen een keuze te maken die perfect voor hen klopt. Hen supertevreden maakt. En jou dus ook. Simpel.

Zijn wij een goede match?

Ik wil graag met je samenwerken. Maar ik ben niet voor iedereen. 

  • Ik hou enorm van bevlogen ondernemers. 
  • Van mensen die liefde voor hun vak hebben én meer impact willen halen. 
  • Succes belangrijk vinden, maar de verbinding met hun klanten voorop stellen. 
  • Nieuwsgierig zijn hoe ze hun klant het beste kunnen helpen. 
  • Willen co-creëren met mij om hun producten te verbeteren.
  • Geloven in de kracht van simpelheid.
  • En genieten van het leven, de liefde en eigenlijk behoorlijk idealistisch zijn (sandalen niet verplicht).
 
Beter van niet:
  • Als je alleen maar veel omzet wil halen, en eigenlijk geen interesse hebt in je klanten.
  • Als je wil blijven doen wat je altijd al deed.
  • Als je ondernemen een bloedserieuze zaak vindt en sacherijnig wordt van mensen die plezier hebben of vrij nemen.

En ik?

  • Ik ben een snelle denker (en snelle prater)
  • Scherp en met gevoel voor humor
  • Bereid risico’s te nemen en iets nieuws uit te proberen
  • Voor mij is onze relatie bijna zo belangrijk als ons resultaat

Revolutie

Jij bent expert in jouw product. Ik in de kunst van de klanttevredenheid. Samen gaan we zorgen voor een revolutie van eenvoud en ontspanning. Ik voel het.

Laura

 

* De de benaming ‘Zuiver Kiezen’ heb ik geleend van Yolande Avé. Geweldig kledingstyliste die dit principe ook toepast. www.yolandeave.nl.

Nieuwsgierig?

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je samenwerken? Of heb je vragen? Neem dan gerust contact met me op

____

Dat Kan Makkelijk is een adviesbureau voor succesvolle ondernemers, die het hun klanten zo makkelijk mogelijk willen maken om een mooi leven te leiden. Zonder keuzestress. Laura leert je hoe je marketing makkelijker en echter kan maken, zodat je een groot publiek kan bereiken op een integere manier. 

Niets meer van me missen?

Schrijf je dan in voor mijn mails vol tips, verhalen en ideeën voor makkelijke menselijke marketing. ​

Ik geef je gegevens nooit door aan derden. Meer weten? Lees mijn Privacy Verklaring.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *