Uncategorized

Van Keuzestress naar Kiesgeluk #1

Ik ging net bloemen kopen bij een bloemenstalletje hier in Utrecht.

Ik hou van bloemen. Voelt als een kadootje aan mezelf. Iets met romantiek en gelukkg worden van de natuur enzo.

Dus ik fiets vol kriebels in mijn buik naar de kraam. Het water loopt me nog net niet in de mond. Wat zal ik kiezen. Een mooie tak, of een wilde bos? Of misschien gewoon één soort voorjaarsknallers.

Sta ik voor de kraam. En…. het lood zakt me in de schoenen. 

Want…. holymoly wat een keuze!

Niet overdreven, een ware bloemenzee van ik denk wel 76 soorten groot en klein, in alle kleuren van de regenboog. 

Ik dacht nog: tulpen, dat is overzichtelijk. 

Maar dan zijn er dus Franse tulpen en Papagaaientulpen en dubbele en gewone en dan nog elk in 10 kleuren. En dat is dan slechts 1 soort.

Echt, ik kreeg even een bloemenbrainfreeze.

Wat moest ik hiermee? Hoe kon ik in godesnaam hieruit kiezen? Ik dacht dat ik iets van bloemen wist, maar hier voel ik me totaal incompetent.

Ik blokkeerde totaal en droop al bijna af.

Totdat ik de Bloemenman in kwestie een veldboeket zag samenstellen. 

(Interessant feitje: hij ‘plukte’ gewoon bloemen uit bestaande gebonden bosjes, dus tel je bloemen even na voordat je een bos koopt zou ik zeggen 😉)

Daar ontstond een prachtige combinatie van 10 verschillende bloemen die ik zelf nooit maar dan ook nooit zou kunnen hebben bedacht. 

Zo een uit een blad. Of van Bloomon.

Ik voelde de opluchting door mijn lichaam gaan: “Pfff, ik hoef misschien niet te kiezen. Deze mensen kunnen me helpen. Zij hebben er verstand van.”

Zo’n bos is de oplossing. Dat beperkt namelijk mijn opties.

Die is veel makkelijker kiezen voor mij dan dat ik zelf iets zou moeten samenstellen uit die 76 soorten. 

Moraal van het verhaal: klanten houden van beperkte keuzes. 

Jouw klanten ook.


En toch zie ik regelmatig ondernemers die teveel keuze aanbieden en daarmee hun klanten een extra probleem geven: keuzestress.

Dat heb je zelf vast ook wel eens gehad. 

Als je gaat koken voor vrienden en je met een kookboek voor je neus zit.

Als je voor je kledingkast staat en niet weet wat je moet aantrekken. 

Als je bij Ikea op zoek gaat naar een bank. 

Of nóg ergere horror: Loods 5. 

Iets dat zo leuk leek toen je ermee begon wordt opeens een gedoe (als je geluk hebt) of een sacherijnige toestand met dichtslaande autodeuren en uitzicht op een mogelijke echtscheiding (als je minder geluk hebt).

Keuzestress. Hoe werkt dat nou? 

De kern van keuzestress is dat je: 
1. Geen overzicht meer hebt over de losse opties.

De individuele items van je keuzelijstje voelen nu opeens als een grote berg. 

Hierdoor kan je geen onderscheid meer maken en voelt alles opeens even belangrijk. 

Hoedef*k kan je dan nog kiezen?

2. Een vorm van hulpeloosheid voelt.

Je weet niet meer wat je moet doen. Je loopt vast. Je voelt je misschien zelfs incompetent of dom. 

3. En erger nog: opeens voelt het kiezen van Groot Belang. Het niet kunnen kiezen of erger nog – het verkeerde kiezen- wordt opeens een Groot Probleem

Alsof de wereld toch echt wel kan vergaan als jij NU niet die PERFECTE kleur bank kiest of dat ALLERLEKKERSTE recept. 

Je raakt dus ook alle gevoel voor relativering kwijt.  

Het gevolg: Je voelt je ongemakkelijk en gespannen. Je wilt weg. Je raakt waarschijnlijk geïrriteerd, emotioneel en je bent niet meer zulk gezellig gezelschap.

Kortom: keuzestress wil je niet. 

Die wil je zelf niet én die wil je ook niet voor je klant. Die wordt er namelijk ongelukkig van. En die haakt af. 

Dat scheelt je niet alleen klanttevredenheid maar ook omzet.

Of je nou bloemist bent, organiser, stylist, ontwerper of coach. Jij helpt je klant naar een mooier, gezonder en groener leven en daar horen keuzes bij.

Daar is natuurlijk meer over te zeggen dan past in één email, dus ik heb besloten daar een serie van te maken. 

In de volgende afleveringen laat ik je zien hoe het komt dat juist ondernemers vaak in deze valkuil trappen en klanten mislopen.

En natuurlijk ook hoe je dat kan voorkomen en je klanten juist naar een smoothe keuze begeleidt, die perfect bij hen past en waar ze een goed gevoel aan overhouden. 

Van keuzestress naar kiesgeluk.

Oh ja, en wat ik voor bloemen koos? 

Uiteindelijk een bos gele ranonkels die vooraan stonden en daardoor lekker opvielen.

Niets meer van me missen?

Schrijf je dan in voor mijn mails vol tips, verhalen en ideeën voor makkelijke menselijke marketing. ​

Ik geef je gegevens nooit door aan derden. Meer weten? Lees mijn Privacy Verklaring.