Makkelijkste Weg MethodeUncategorized

Hoe meer hoe beter? #2

Ook zo’n lekkere zonnige zondag gehad? En vandaag is het weer zo lekker.

Ik ben nog aan het wennen aan zomertijd, dus zit hier met kleine oogjes deze mail te typen. Wat goed uitkomt, want als ik het nu snap met mijn moeie hoofd, snap jij het ook 😊.

1,5 week geleden stuurde ik je de eerste aflevering van ‘van keuzestress naar kiesgeluk’ waarin ik je duidelijk maakte dat ondernemers hun klant vaak overspoelen met keuzes. 

Niet bedoeld natuurlijk, maar je klanten rennen wel gillend weg. Of gaan in brainfreeze, stoppen met ademen en klappen hun laptop dicht.

Vandaag is het plaatjesdag.

Ik ga het niet ingewikkeld maken vandaag (slaap-hangover, weet je nog), maar jullie een aantal voorbeelden laten zien van die keuzegolf (veelsteveel) versus de keuzekabbel (lekker overzichtelijk).

Dus dit:

versus dit

Door je plaatjes te zien kan je zelf ervaren wat dat met je doet, teveel keuze.
Zonder teveel na te denken.
Dan doen we morgen wel weer. 

Ik help je nu alleen bewust te worden van die ervaring, waar je je in het dagelijks leven waarschijnlijk niet zo bewust van bent. En als ondernemer waarschijnlijk een blinde vlek voor hebt :-).

Dus, gordels vast, en enjoy the ride.

______

Stel je voor.
Je bent in het bos en je hebt lekker een stuk gewandeld met je lief of een vriend. Misschien wel met je kinderen.

Knorknor. Je merkt dat je flinke trek begint te krijgen. 

Je ziet een eettentje aan de rand van het bos en je vraagt om de kaart.

Je krijgt dit (hou je goed vast):

Hallo, ben je er nog?

Hoe voelt dat?
Juist. Grote kans dat je net als vrijwel iedereen een soort kortsluiting krijgt.

Dit. Is. Veel.

Zeker als je honger hebt.

Als je met jengelende kinderen op het terras zit.

Als je niet ook nog een half uur wilt wachten totdat het eten geserveerd wordt.

Je had ook deze kaart kunnen krijgen:

 

Hoe voelt dit?

 

Anders he?
Misschien voel je wel opluchting in je lijf. Rust. Het gevoel ‘oh, I’ve got this’. Dit kan ik, hieruit kiezen.

Het verschil?
De ondernemer uit optie 1 denkt ‘meer is beter’. Alle lekkere dingen die hij kan bedenken op één kaart. Luilekkerland! Alles onder elkaar. Bam!

De ondernemer van de tweede menukaart denkt: ‘less is more’. Minder gerechten (althans, zo voelt het). 

Duidelijker gegroepeerd naar categorie. 

Visueel ook overzichtelijk. (kom ik later nog op terug)

 

Nog een voorbeeld.

Nog zo’n crisiskeuzemoment: je wil een nieuw matras kopen. Je oude zakt door en je hebt gehoord dat er veel bacteriën in gaan zitten.

Dus je gaat eens online snuffelen. 
Veel winkel bieden dit:

Voel weer eens even in je lijf. 

Wat gebeurt er bij je als je dit ziet?
Wat is je neiging?

Voel je zin om verder te zoeken? Of voel je iets anders?
Misschien zet je je er wel overheen voordat je het doorhebt.

Grote kans dat je denkt: wooooooooow, waar begin ik met kiezen? 
En hoe weet ik nou zeker dat hij lekker ligt? 

Je voelt je overspoelt en wellicht een tikkeltje dom, want wat is het verschil tussen al die matrassen?

Als je een matras wil kopen is er ook nog een andere optie.
Het kan namelijk ook zo:

 

Ja je ziet het goed.

Maar 2 keuzes.

Maar 2 soorten matrassen voor allerlei soorten mensen en voorkeuren. Geschikt voor allerlei soorten bedden. 

En heb je twijfels, omdat je denkt: dat kan toch niet waar zijn, zo simpel?
Dit matras is als beste getest door de consumentenbond (die mensen hebben er verstand van). Bovendien kun je kunt 90 dagen gratis uitproberen. No sweat.

Ervaar je ook het verschil? 
Waar gaat je voorkeur naar uit?

Waarschijnlijk weer naar optie 2. Is trouwens van www.emma.nl.

Ook hier zie je: een stuk minder keuzes, overzichtelijk gepresenteerd. 

 

Je hebt het principe ondertussen vast wel door.

Al deze voorbeelden zijn een illustratie van een van de belangrijkste denkfouten die bijna elke ondernemer maakt: hoe meer hoe beter.

Hij denkt: “Veel keuze is luxe. Ik wil mijn klant zoveel mogelijk opties geven, zodat er voor elk wat wils is. En dan is iedereen tevreden.”

Dat zie je dus ook overal gebeuren.
Veel keuze.

Superlief bedoeld. Servicegericht.
En waarschijnlijk ook gewoon vanuit een slimme ondernemersgeest, want tevreden klanten zijn betalende klanten.

Alleen werkt het dus niet zo. Wij willen niet zoveel mogelijk keuze. Wij worden daar niet tevreden van.

Dat kan ons brein namelijk niet aan. Hoe dat komt? Zie blog van keuzestress naar kiesgeluk #3

Voor nu: doe jij ook aan ‘hoe meer hoe beter?’ Hoe kan jij het eenvoudiger maken voor jouw klant?

Mooie dag!

Laura

Niets meer van me missen?

Schrijf je dan in voor mijn mails vol tips, verhalen en ideeën voor makkelijke menselijke marketing. ​

Ik geef je gegevens nooit door aan derden. Meer weten? Lees mijn Privacy Verklaring.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *