Uncategorized

Wil je klant wel koning zijn? (#4)

Vorige week had ik een gesprek met één van mijn klanten. Dat was zo’n mooi voorbeeld voor mijn serie ‘van keuzestress naar kiesgeluk’, dat ik je die graag even als tussendoortje stuur. 

Volgende week dus weer verder met ‘de theorie’:-).

Mijn klant dus. Hij biedt fantastische massages aan. 

Hij deed alleen iets dat ik veel ondernemers zie doen en wat hem klanten kostte.

Op zijn website stond namelijk een veel te lange prijslijst waar ik als klant de weg in zou kwijtraken.

Jeweetwel, vorige week heb ik daar ook een paar mooie voorbeelden van laten zien.

Hij bood een lange lijst met allerlei variaties op sessies en pakketten met aantrekkelijke kortingen.

Alle intakes hadden een aparte prijs, want die waren goedkoper.

Voor al zijn massages was daarnaast ook een losse sessie beschikbaar. Dan konden zijn klanten precies zo vaak komen als ze wilde.

Bovendien bood hij voor allerlei uitzonderingen een oplossing. Voor de prikkelgevoelige klant een extra korte sessie bijvoorbeeld.

Overigens was de layout van de lijst ook niet helemaal handig, waardoor de ‘regel van 7’ ook niet werd gehaald (jeweetwel, dat je informatie in groepjes van maximaal 7 items tegelijk aanbiedt, anders kan je brein het niet verwerken, zie vorige nieuwsbrief). 

Daardoor zag je als klant nu geen onderscheid tussen de verschillende soorten massage en dat is onhandig. Iemand die komt voor de-armouring massage wil niet de hele lijst hoeven doorwerken.

Hier zie je een deel van de lijst
(trouwens, dit heb ik natuurlijk wel even met hem overlegd)


Wat is jouw eerste reactie?

Krijg je er zin van om een massage te boeken?
Of gebeurt er iets anders?

Wat ik zo interessant vond aan dit voorbeeld was de reden waarom hij zoveel verschillende smaakjes aanbood.

Dat was namelijk vanuit een heel nobel en mooie idee: om maximale keuzevrijheid te bieden aan zijn klant. Want hij wil zijn klant zo goed mogelijk tegemoet komen in diens wensen.

‘U vraagt wij draaien dus’. De klant is koning.

Dat is heel sympathiek en klantvriendelijk bedoeld.

Alleen…

Weet een klant eigenlijk wel wat hij nodig heeft? Weet hij wel waar hij naar vraagt?

Ik denk van niet.

Ik denk wél dat een klant kan zeggen wat zijn behoeftes zijn. Of zijn verwachtingen. Maar hoe die dan het beste tegemoet gekomen kunnen worden, dan weet alleen de expert. En dat ben jij.

Sterker nog: je klanten of opdrachtgevers betalen jou om dat te zijn.

Jij als expert hebt de taak om hem duidelijk te maken hoe jouw aanbod het meeste effect heeft. Precies goed is voor hem. 

Dat is in dit geval niet met één sessietje massage. Daar heb je een reeks voor nodig.

En hier wordt het spannend. Dat vraagt dus ook dat jij gaat staan voor je kwaliteit. 

Visie hebt: waar wil ik mijn klant naartoe brengen met mijn vaardigheden? Wat is het minimale wat ik wil aanbieden om deze kwaliteit te garanderen, om zelf tevreden te kunnen zijn. 

Dáár pas je dan je aanbod op aan.

De masseur en ik hebben in deze sessie daarom een soort striptease gehouden van zijn aanbod. Weg met alle uitzonderingen en opties. 

Een duidelijke, eenvoudige en solide lijst. Mét kwaliteit.
Met precies die informatie die de klant nodig heeft, niet meer en niet minder. 

Een lijst die uitstraalt waar hij voor staat: rust en ontspanning. 

Want klanten die op zoek zijn naar een massage zijn meestal op zoek naar rust en overzicht in hun leven. Die hebben geen behoefte aan nog meer chaos.

En komt er een keer een speciaal verzoek, dan kan hij dat één op één regelen met deze klant, daar is geen aangepast aanbod voor nodig op zijn website.

De nieuwe prijslijst staat hieronder.

En? Wat voor effect heeft dat op jou?

Rustiger he?

Kortom. Zadel je klant dus niet op met alle mogelijkheden die jij in theorie te bieden hebt. 

Je klant heeft jouw nodig om te bepalen wat het beste is in zijn situatie.

Die klant van jou wil helemaal niet de macht van een koning hebben. 

‘U vraagt wij draaien’ is in veel gevallen veel minder klantvriendelijk dan je aanvankelijk misschien dacht.

Mooie lentedag, Laura

P.S. Herken jij dit ook?

Heb jij ook de neiging om je klant teveel opties te bieden omdat je hem helemaal in de watten wil leggen? Misschien niet op je website, maar wel in je offerte of tijdens de intake? 

Het kan zijn dat je het zelf niet meer ziet. Ik kan je dan helpen. Ik kan je producten of diensten scannen vanuit de bril van de klant. Met die informatie kunnen we vervolgens je aanbod simpeler maken.

Interesse? Boek dan een gratis sessie met me, dan help ik je op weg.

 

Niets meer van me missen?

Schrijf je dan in voor mijn mails vol tips, verhalen en ideeën voor makkelijke menselijke marketing. ​

Ik geef je gegevens nooit door aan derden. Meer weten? Lees mijn Privacy Verklaring.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *